Wedstrijden

Een goede vingeroefening voor schrijvers zijn schrijfwedstrijden. Je leert er van en je kunt – als je geluk hebt – ook nog wat winnen. Goede reden om mee te doen zou je zeggen, maar ik heb ze altijd gemeden. Niet zo zeer omdat ik bang ben te verliezen. Meedoen is immers het belangrijkste. Maar voor mij, als erg langzame schrijver, zijn de deadlines te kort. Je moet er dan een idee uitpersen en die razendsnel omvormen tot de wensen van de wedstrijd. Lastig dus, maar afgelopen maanden zijn er toch twee wedstrijden voorbijgekomen die mij over de streep hebben getrokken. De eerste is de Burny Bos Award. Als fan van de films kon ik het niet laten om een scenario te schrijven. Iets totaal nieuws (hoewel ik er al wel mee gestoeid heb voor korte films en in mijn jeugd een gigantische filmfreak was), maar erg leuk.
De tweede was een wedstrijd van Clavis. Hun thema was: schrijf een prentenboekverhaal met als thema ‘Opa, oma en ik in de multiculturele samenleving’. Aangezien ik getrouwd ben met een Chinese vrouw en we een dochter hebben weet ik alles van een multiculturele samenleving. Dus ik heb wat opgestuurd, gewoon voor de lol eigenlijk. Toch ben ik benieuwd of het in de smaak is gevallen, dus ik ben al duimen aan het draaien.

Zeg je: dat wil ik ook! Bij http://www.schrijvenonline.org/wedstrijden hebben ze een goed overzicht van alle schrijfwedstrijden voor dit jaar.

Veel succes!

 

Leave a Reply

