Pijn

Schrijven in pijn lijden. Ik kan het niet anders omschrijven. Je begint met een idee wat gaandeweg uitgroeit tot een plan, en dan kun je gaan beginnen. Het eerste hoofdstuk gaat meestal voorspoedig en al gauw denk je dat het wel gaat lukken. Je hebt immers goud in handen, denk je (tip: hou die gedachte vast voor als je ineens door iemand in je omgeving van je sokkel gehaald wordt), en de dag kan niet meer stuk.
De weken daarna gaan wat moeizamer, want het kleine idee moet ook echt genoeg gegroeid zijn om een heel boek te kunnen vullen. Dus voorbereiding is essentieel. Maar als je alles wat nodig is uiteindelijk gedaan hebt, en je manuscript is eindelijk geschreven, dan is het tijd voor de redacteur (of familie/vrienden/collega’s) om je werk te gaan beoordelen. En in mijn geval is dat de tijd van de rode strepen. Dat is de tijd van de pijn.
Elk hoofdstuk moet nagekeken worden, elk woord wat rood is (of doorgestreept) moet of vervangen worden of krijgt een nieuw plekje. En voor mij is dat lastig.
Mijn nieuwe jeugdboek met de voorlopige titel “Het geheim in het Vlieringense Bos” zit nu in de redactieronde. Ik moet nog drie of vier nieuwe hoofdstukken schrijven (een over een dierentuin. Jippie, ik hou van dieren), maar ben toch al vast begonnen met het schrappen en schaven van de rest van de tekst. En daar hou ik niet van. Ik heb mooie lange zinnen en de redacteur ziet liever korte, bondige zinnen vanwege de vaart in het verhaal. Hij heeft wel gelijk, maar toch probeer ik een middenweg te vinden in wat hij nodig vindt en wat ik graag wil.
Vandaag zit ik aan de tomatensap en voor mijzelf allerlei excuses te verzinnen om maar niet naar die rode strepen te hoeven kijken. Maar het boek moet af, dus ik denk dat ik zo toch maar eens Word opstart en mij door een hoofdstuk ga ploegen; het verhaal wordt er immers alleen maar beter van.

Leave a Reply

