Inspiratie

Vroeger hè, vroeger had je nog echte zomers. Van die zomers met ballen. Zes weken lang lekker buitenspelen (ik was toen nog een tiener), en in de warme zwoele zomeravondlucht op een verlaten bankje met je vrienden wegdromen bij verhalen over buitenaards leven of buren die raar waren. En vaak kwamen die twee verhalen samen en werden het dus buren die echt niet van de aarde konden komen, want het bestond niet dat er mensen waren die echt elke dag zo chagrijnig konden kijken. Dus dat moesten vast aliens zijn. En dat was weer reden genoeg om ze eens extra goed te bespioneren.
Daarnaast hield ik mij als jochie van 15 ook veel bezig met bomenklimmen en vlotten bouwen. Ik ben gelukkig nooit uit een boom gekukeld, maar mijn vlotten zonken zonder uitzondering wel allemaal naar de bodem van het stroompje water in de buurt van ons huis. Met een nat pak probeerde ik daarna wanhopig een goed verhaal te verzinnen tegenover mijn boze ouders. Nooit echt gelukt, moet ik zeggen, maar nu kan ik alleen maar om die dag huisarrest lachen.
Al deze ervaringen, en ook wat ik nu als volwassene meemaak (en die zijn soms net zo lachwekkend) gebruik ik in mijn verhalen. Ik moet het wel doen met herinneringen omdat ik ze nooit echt heb opgeschreven, maar voor een schrijver zijn twee attributen van onschatbare waarde: de pen en het kladblokje (of je smartphone met kladblok-functie).
Overal waar je komt kun je ideeën opdoen voor een verhaal. Staat er een vervelende vrouw in jouw rij voor de kassa, gebruik haar als een irritante buurvrouw. Hoor je ineens een woord wat je niet thuis kan brengen, gebruik dat woord dan als een toverspreuk voor je verhaal. En vind je een muis in je kamer, denk dan aan het verhaal van Roald Dahl: het kan zomaar een heks zijn.
En als je er echt van overtuigd ben dat je buren toch van een andere planeet komen, nou dan bel je gewoon mij op en gaan we het samen onderzoeken. Want hoewel volwassen, ben ik nooit oud genoeg om mysteries op te lossen. En natuurlijk om ze op te schrijven.

Leave a Reply

