Karakters

Karakters zijn nodig in een boek. Zonder hen sterft je verhaal een vroege dood. Maar hoe vul je ze in? Meestal is het niet al te moeilijk om de lijntjes te trekken totdat er een leuk nieuw figuurtje ontstaat, maar dan sta je voor de moeilijkste opdracht: het inkleuren.
In mijn verhalen zitten meestal kinderen, met in de hoofdrol een dapper meisje. Ik kleur in aan de hand van gebeurtenissen uit het verleden, aan de hand van vrienden en schoolgenootjes die ik toen kende. En juist omdat de vroegere klasgenootjes meestal een karaktertrek bezaten die zoveel indruk op mij hebben gemaakt dat ik ze nu nog ken, gebruik ik ze.
Zo is daar de pestkop. Mijn hele schooltijd last van gehad, dus die verdient zeker een plekje in mijn boeken. Verder de hopeloze verliefdheid. Ook die moet een plek krijgen en vooral hopeloos blijven, want dat maakt het verhaal een stuk spannender. En als laatste de beste vrienden, want de held(in) kan het conflict  natuurlijk niet alleen oplossen.
Nu, in boek twee over Flora Bellefleur, gooi ik het roer helemaal om. Want een pestkop veranderd ook, net zoals in het echte leven. En de hoofdpersoon kan niet eeuwig onzeker blijven. Ze moet groeien, sterker worden, fouten maken en weer op haar beide voeten terecht komen. Dat is voor mij hoe karakters horen te zijn. In ieder geval in mijn eigen boeken.

Leave a Reply

